Parodin på Melodifestivalen 2017 på YouTube har setts av över 2 miljoner tittare – vilken viral spridning!
Vilken viral spridning!
Pianotrappan, reklamfilmen för Volkswagen, inspelad på en tunnelbanestation där trappstegen målats om till pianotangenter har setts av 1,7 miljoner tittare. Vilken viral spridning!
Salsadansarna, marknadsföraren som spelade in en video där han dansar salsa med sin flickvän med skyltar på ryggarna om att han sökte nytt jobb fick verkligen ett nytt jobb tack vare videon. Annat bra exempel på viral spridning!
Vill du skapa ett budskap om en vara eller en tjänst som är så annorlunda att mottagarna sprider det vidare genom att dela det bland sina vänner? Det kallas för viral spridning eller ”buzz-metoden”.
Några tips för att skapa viral spridning på det sättet:
Använd humor. Du har säkert, som jag, fått massor av roliga videoklipp från vänner som de sprider för att klippen ger skratt. Men undvik dåliga eller plumpa skämt.
Folk älskar videoklipp med söta barn eller gulliga djur. De sprids ofta vidare.
Bra instruktionsvideos sprids ofta bland de som är intresserade av en speciell nisch.
Rappa inte fram ditt budskap. Den metoden har använts för mycket.
Gå in på Youtube och hämta inspiration. Där finns massor av bra exempel.
Med den här metoden är det inte är pengarna som styr utan din idérikedom, ditt mod och din fantasi – ett bra exempel på effektiv och gratis marknadsföring.
Du hittar massor av råd och tips om gratis marknadsföring i boken ”Så marknadsför du dig och ditt företag alldeles gratis”.
Så tycker några företagare som haft nytta av denna bok
”Kanon! En perfekt bok i ämnet, som inspirerar och ger handfasta tips och råd. Denna bok är en billig investering med tanke på allt du lär dig.” Sofia Medin Lindström
”Jag skulle vilja behålla idéerna boken ger för mig själv.” Niklas Rosengrim
”Här finns tips och idéer för alla.” Inger Hansson
”Wästlunds 27 råd gav mig kunskaper som fick mig att se nya möjligheter! Detta är en ”måste ha bok” ! Lasse Beijer
”Allt från hur rätt sökord ger gratis marknadsföring och hur man får fler besökare på sin hemsida till smarta sätt att använda bilder, och tips när man ger ut sin ebok finns med.” Lisa Hågensen
”Detta är en bok som kan läsas gång på gång, med olika infallsvinklar och i företagets olika faser. En bok med lång livslängd alltså!” Maria Bielke von Sydow
”Tyckte jag kunde mycket om hemsidor men här finns ännu mer. Mycket som jag inte alls kunnat och därför undvikt, e-brev t.ex.” Eva Ullerud
Här kan du beställa boken direkt från förlaget (98:- + porto och moms)