Personliga egenskaper för att lyckas som konsult
Personliga egenskaper, organisationsförmåga och affärsmässighet som konsult
Jag har under mitt yrkesverksamma liv som konsult träffat många som jobbat inom denna bransch. Många har varit kolleger eller samarbetspartners, andra har jag som företagsledare anlitat för olika uppgifter.
En del har varit mindre framgångsrika, andra har varit framgångsrika och en del har varit extremt framgångsrika. Det har gett mig anledning att tänka igenom vilka egenskaper som jag har sett att man behöver ha för att lyckas. En del är rent personliga egenskaper, andra handlar mer om färdigheter som man kan skaffa sig genom målmedveten inlärning och träning.
Man kan beskriva egenskaperna i fyra områden:
- Personliga egenskaper
- Organisationsförmåga
- Affärsmässighet
- Tekniska kunskaper
Jag kommenterar dessa här, dels för att du ska ha tillfälle att fundera på vad du har av detta, dels för att du ska få en uppfattning om inom vilka delområden du bör utveckla dig vidare. I nästa avsnitt går jag igenom några olika sätt att lära sig mer.
Personliga egenskaper
Målmedvetenhet:
Du bör vara målmedveten och resultatinriktad. Planeringen och genomförandet av ett konsultuppdrag kan av många uppfattas som ostrukturerat och ibland lite flummigt. Någon kan mitt i projektet säga: ”Ja, men vore det inte intressant att utreda den här frågan också?” Då är det viktigt att du är resultatinriktad och tydligt ser målet för projektet och att du är drivande så att ni gemensamt når dit.
Självständighet:
En konsult jobbar ofta ute i en organisation där medlemmarna känner varandra väl men där du, som konsult, inte känner så många. I den miljön ska du driva ett projekt med största möjliga effektivitet så att ett resultat nås på kortast möjliga tid och i allmänhet inom en på förhand beslutad budget. Då gäller det att vara självständig, att kunna leda sig själv, vara målmedveten och hela tiden orka vara pådrivande. Du behöver en stor portion passion och egen motivation. Om du är fokuserad på att planera och genomföra projektet på bästa tänkbara sätt så kommer din känsla att spridas och smitta av sig på de som är inblandade. Jag är övertygad om att du har stora chanser att lyckas om du verkligen är starkt motiverad.
Problemlösare:
Du bör gilla att ställas inför problem och att lösa dem. Ibland är problemen inte ens formulerade så du bör även ha en förmåga att sortera bland olika frågeställningar och förenkla så att du själv och andra förstår. Du bör ha förmåga att analysera, samla in nödvändig information, sortera och bedöma vad som är väsentligt och icke. Du bör även ha förmågan att fatta beslut som du kan stå för och argumentera för. Du bör vara bra på att sätta ihop grupper som är kreativa och skapar idéer. Du bör samtidigt vara realist så att du efter ett brainstormingmöte kan sätta dig ner och sortera fram de allra bästa uppslagen som är värda att gå vidare med.
Skapa förtroende
En av de allra viktigaste egenskaperna för dig som konsult är att skapa förtroende för dig som person och för de idéer och förslag som du lägger fram. Alla som anlitar konsulter vill ha en person som de litar på i en situation när de har problem. Det blir ofta din roll att presentera förändringsförslag som kan innebära nackdelar för vissa personer inom organisationen.
Som konsult säljer du tid och varje timme som du ägnar åt ett uppdrag kostar något, antingen för din uppdragsgivare eller för dig. Det gäller därför att på kortast möjliga tid skapa goda och förtroendefulla kontakter så att du kan genomföra ditt uppdrag. Här kommer även din sociala förmåga att vara viktig. Har du den medfödd så är det bara att gratulera dig – annars är det en förmåga som mycket väl går att träna upp och förbättra.
Nyfikenhet:
En av fördelarna med att vara konsult är att man ständigt tvingas till utveckling och att lära sig nya saker. Det är en förutsättning för att trivas med jobbet att du gillar detta. Du kommer hela tiden att komma in i nya sammanhang, i annorlunda miljöer, möta nya problem och lära känna nya branscher och förutsättningar. Jag tycker själv att detta är utveck- lande och intressant och jag tror, som sagt, att det är en viktig förutsättning för att trivas och lyckas med jobbet som konsult.
Stresstålig:
Att jobba som konsult är oerhört roligt och stimulerande men det kan samtidigt vara hektiskt, lite rörigt och ibland svårt att överblicka. Då gäller det att du behåller ditt lugn och har förmåga att sprida det till andra som är engagerade. Jag tror att en framgångsrik konsult bör ha en relativt god grundfysik och vara mentalt stabil. En viss spänning ska man ha för att det ska bli bra men det får inte gå över till att du och andra mår dåligt, då blir det inget bra slutresultat.
Klicka här! Praktiska och beprövade råd hur du lyckas.