Detta säger 5000 marknadsförare
Vad säger dessa kvalificerade marknadsförare?
Det finns en internationell organisation, ”Social Media Examiner” som genomför opartiska utredningar om hur utvecklingen av marknadsföring på Sociala Medier utvecklas. Deras resultat publiceras bl.a. i årliga rapporter och på konferenser. De publicerade nyligen sin rapport ”Social Media Marketing Industry Report” för år 2020. Det var det 12:e året i rad som en sådan sammanställning gavs ut.
Rapporten baseras på intervjuer med 5200 marknadsförare som arbetar med att marknadsföra på sociala medier. 2/3 av de intervjuade har minst tre års erfarenhet och 2/5 jobbade med marknadsföring på sociala medier som sin huvudsakliga sysselsättning. Det är således en erfaren grupp marknadsförare bakom resultatet.
De tre huvudsakliga frågorna som ställdes till dessa marknadsförare handlade om vilka:
- sociala plattformar används mest för marknadsföring?
- är de främsta fördelarna med att använda sociala medier i marknadsföringen?
- är de största utmaningarna?
Här har vi resultatet:
Användningen
De mest använda sociala plattformarna för marknadsföring är i storleksordning:
94 % | |
76 % | |
59 % | |
53 % | |
Youtube | 53 % |
25 % |
Fördelarna
Här kommer fördelarna i prioritetsordning. Procenttalen visar andelen marknadsförare som betonade resp. fördel.
Synligheten och exponeringen ökar | 86 % |
Man skapar mer trafik | 78 % |
Man skapar leads till webbplatser | 67 % |
Man får lojala besökare | 60 % |
Försäljningen ökar | 59 % |
Chanserna till samarbete med andra aktörer ökar | 49 % |
Man får bättre inblick i olika marknadsplatser | 49 % |
Är du intresserad av att lära dig mer om marknadsföring i sociala medier?
Det beskrivs i boken ”Så marknadsför du dig och din verksamhet i sociala medier – snabbt och lönsamt”.
En axblock ur innehållet:
- Därför ”måste” du använda dig av marknadsföring i sociala medier
- Smarta marknadsförare tänker så här
- Skapa du trafik till din hemsida
- Sökord som ger dig gratis marknadsföring i sociala medier
- Få du besökarna att bestämma sig
- Facebook i din marknadsföring
- Instagram i din marknadsföring
- Twitter i din marknadsföring
- Pinterest i din marknadsföring
- Youtube i din marknadsföring
- Linkedin i din marknadsföring
- Så fungerar algoritmerna
- Projektledning inom marknadsföring i sociala medier
- Verktyg som gör det enklare
Priset på boken:
Adlibris, Bokus och CDON: 259:-
Direkt från förlaget: 149:- Klicka här för att komma dit