Grunderna för Pinterest
Grunderna för Pinterest
Pinterest använder man framför allt för att driva trafik till den egna webbplatsen eller till andra webbsidor. Det gör du genom att varje pin ska ha en titel och en beskrivning och gärna en länk till den webbplats som du vill skapa trafik till.
Gör så här:
Skaffa ett företagskonto
Starta med ett gratis företagskonto. Det är bättre än att börja med ett personligt konto. Om du skaffar dig ett företagskonto på Pinterest kan du se data på Pinterest Analytics för ditt konto, du kan sätta in Pinterestannonser och du kan sälja produkter direkt från ditt konto.
Din profil
Som alltid i all marknadsföring på sociala medier gäller det att först och främst skapa en övertygande profil.
Du kan lägga till en profilbild eller en logga (om du har ett företag) och lägga in en kortfattad beskrivning på upp till 200 tecken.
Du kan ta med adress till din webbsida i form av en klickbar länk och du kan välja ett användarnamn som samtidigt blir din Pinterest-url.
Ta med ett eller två sökord både i beskrivningen och ditt användarnamn.
Om du är fotograf kan t.ex. orden ”fotografering” eller ”foton” vara lämpliga sökord, i likhet med hur det fungerar i andra sociala medier.
Konfirmera din webbsida
Det är viktigt att du konfirmerar din webbsida. När du har gjort det kommer din profilbild visas på pins som folk sparar från din sida.
Pins
Använd dig bara av bilder med hög kvalitet. Om du inte gör det kan du lika väl låta bli att pinna.
I allmänhet ska det vara långsmala vertikala bilder. De fungerar bättre än horisontella bilder eftersom vertikala bilder tar upp mer utrymme och blir därmed mer synliga.
Det är viktigt att ha en intressant beskrivning som innehåller många bra sökord så att besökare kan hitta dina pins när de gör sökningar.
Lägg inte in hashtaggar. Det krånglar till det för algoritmerna och taggarna hjälper inte besökare att hitta dig lättare. Här fungerar det således inte på samma sätt som på Twitter och Instagram.
Dina pins och anslagstavlor
På Pinterest delar du ditt innehåll genom pins. Det är, enkelt uttryckt, bilder med beskrivningar. Pins kan organiseras på anslagstavlor efter ämnen och du kan också bjuda in andra att sätta pins på dina anslagstavlor.
Du kan dela ditt eget innehåll och du kan även dela innehåll från andra användare. Det idealiska är om du har en blandning av båda typer, så att du inte enbart pushar för ditt eget innehåll.
Hur hittar man innehåll som man kan dela?
Du kan börja med de kanaler du vanligtvis rör dig inom, titta på speciella kategorier och heta trender – eller lägg helt enkelt in ett sökord och kolla resultatet.
Optimera dina pins och dina anslagstavlor
När du väl har hittat ett bra sökord att inrikta dig på bör du nämna det i din anslagstavla, din rubrik och beskrivning. Pressa inte in ditt sökord alltför mycket. Försök se till att du får in det naturligt.
Skapa pins för samtliga dina varor och tjänster
Ta bra bilder som ger inspiration, löser problem eller behov för din tänkta kund och gör bra beskrivningar. Det finns bra gratis verktyg för att göra detta, Canva, Photoshop, Illustrator eller anlita någon giggare på någon gig-plattform.
70 – 30 regeln
Använd dig av ca 70 % eget innehåll och ca 30 % andras innehåll.
Ta bort de pinnar som alstrar lågt engagemang
Du bör försöka bibehålla aktiva och framgångsrika pins högt och ta bort de som inte har någon större framgång. Detta är viktigt för Pinterests algoritmer som favoriserar stort engagemang och virala anslagstavlor.
Bilder
Det har gjorts undersökningar vilken sorts bilder som blir virala eller inte. Här kommer de kriterium som brukar vara mest framträdande i de flesta virala Pinterestbilderna.
- Inga ansikten av människor
- Neutral bakgrund
- Många färger
- Lagom ljusa och starka färger
- Poträttstil
Den första punkten är intressant och pekar på något viktigt för denna plattform. Pinterest handlar mer om saker medan t.ex. Facebook handlar mycket om människor.
Anslagstavlor
Anslagstavlor gör det möjligt för dig att organisera dina pins inom olika områden eller nischer. Du kan ha massor av boards, upp till 500/profil. Det gör det lättare för sökmotorer och besökare att hitta det man letar efter.
Om ditt huvudämne är att resa kan du till exempel skapa anslagstavlor för olika länder, för reseappar eller för tips för packning etc.
De mest framgångsrika användarna på Pinterest har flera nischade anslagstavlor. De är inte så allmänna som t.ex. att resa, utan något mycket mer speciellt, som t.ex. ”Cityhotell”, ”vägar som du gärna återvänder till”, ”resor där du kan leva för 100:- kronor om dagen” osv.
Ett annat exempel skulle kunna vara om en inredare har anslagstavlor för varje rum eller en kock som kan ha olika anslagstavlor för olika typer av maträtter etc.
Varför gör man så?
Jo, för ju mer du nischar in dig desto lättare är det att komma bra i ranking och då blir det lättare för folk som söker att hitta dig. Konkurrensen blir mindre och de som kommer fram till dina pins är inriktade på just den nisch som du har definierat. Det är dessa besökare som troligen kommer följa dig eller dela dina bilder.
På samma sätt som med pins är det viktigt att du tar med bästa tänkbara sökord i namnen på och beskrivningar av dina anslagstavlor.
Kom ihåg att det är större chans att folk kommer följa anslagstavlor som passar deras speciella intresse i stället för att följa hela din sida. Se till att du gör alla dina anslagstavlor till unika upplevelser i stället för att ha en jättestor sida med massor av undersidor.
Gå med i grupptavlor
Det tar i allmänhet lång tid att bygga upp en publik själv. Leta reda på bra grupptavlor genom att titta in på så många som möjligt och gå med i ett lagom antal.