Utvärdering i samband med upphandling av städverksamhet
Vid offentlig upphandling enligt LOU ska den som begär in anbud beskriva hur man tänker bedöma och utvärdera inkomna anbud. Denna information finns med i anbudsunderlaget så att de som lämnar in anbud från början ska veta hur de kommer att bedömas.
I ett anbud av den här sorten ska städföretaget ofta ge flera priser t.ex. pris för
- Daglig städning
- Golvvård
- Storstädning
- Fönsterputs
- Extrastädning
- Kostnader för hygienartiklar
- Tjänster som kan åberopas separat
Dessa olika priser räknas samman på ett sätt som ska beskrivas i anbudsunderlaget till ett totalt utvärderingspris. Ofta gör kunden en form av poängbedömning. Det kan t.ex. se ut så här:
Priset 50 %
Miljöpolitik 10 %
Personalens utbildning eller certifiering 15 %
Kvalitetssystem 15 %
Referenser 10 %
Vill du veta mer? Informationen är hämtad från boken ”Starta och driv ditt eget städföretag”. Läs mer om den här.