Nyhetsbrev från din nya städfirma eller från ditt städföretag

nyhetsbrev från städfirma, städföretag eller städbolag

Nyhetsbrev som återkommer med visst mellanrum är en effektiv metod att sprida information eftersom upprepning är viktigt om dina kontakter ska komma ihåg vad du håller på med. Det är inte många städtjänster som beställs vid en första kontakt. Det gäller att behålla en god kontakt och följa upp den kontinuerligt. Nyhetsbrevet kan vara ett pappersblad som du skickar ut i ett kuvert eller det kan vara digitalt som ett e-postmeddelande. Med ett nyhetsbrev på nätet spar du massor av besvär och det är gratis att skicka ut.

Jag skriver i en annan artikel på denna sajt om de personliga mötena med dina presumtiva uppdragsgivare. Du kan i alla dessa möten förstärka ditt budskap och få dina kontakter att lättare komma ihåg det du informerar om med hjälp av enkla trycksaker av olika slag. Det låter dyrt kanske du säger. Men din reklam och marknadsföring behöver inte alls vara dyr. Använd bra IT-hjälpmedel:

  • Microsoft Publisher
  • färdiga mallar på Microsoft Office för nyhetsbrev
  • färdiga mallar för broschyrer
  • mallar för visitkort
  • mallar för reklamblad
  • Power Point och liknande för presentationer
  • Färdiga mallar för pressreleaser.

Du har säkert tillgång till alla dessa redan. Du kan framställa ditt material själv med din egen design och du behöver inte betala för att låta andra göra det. Låt dina konkurrenter spendera mycket pengar på marknadsföring. Du behöver inte göra det.

Skapa ditt eget nyhetsbrev som du sänder ut till dina kontakter. Det kan vara ett brev per post eller ett e-postmeddelande. Var noggrann med att följa både lagar och etik om spam, dvs. skicka aldrig oönskad reklam via e-post. Jag får regelbundet ett stort vykort som ett nyhetsbrev, ungefär i A4-format från en person som jobbar inom ett serviceyrke. Bilden är för det mesta vacker och fantasifull och har en originell och fyndig anknytning till de uppdrag som han berättar om i sitt nyhetsbrev.

Ett villkor för att läsaren inte ska kasta ditt nyhetsbrev direkt är att det innehåller intressanta nyheter som t.ex:

  • Annorlunda och originella städlösningar som du och andra åstadkommit och som mottagaren kan vara intresserad av
  • En kalender med kommande events inom städområdet
  • Genomförda städprojekt som du varit engagerad i eller ansvarat för
  • Råd hur man gör för att lyckas med något speciellt inom städ
  • Tips om olika former av städning
  • Vad du lärt dig nyligen på en konferens eller på en utlandsresa inom städ
  • Varningar för risker som en felaktig städning kan innebära

Ta för vana att alltid i alla sammanhang samla på namn och e-postadresser till alla som du möter och som eventuellt kan vara intresserade av dina städtjänster. Med dessa namn kan du successivt bygga upp ett omfattande adressregister som du kan använda för att gratis skicka ut e-postmeddelande till. Dina e-postmeddelanden bör inte vara för påträngande med säljerbjudanden.

Ett sätt som ligger nära till hands för städföretag är att påminna om städningar som har att göra med årstiderna. Så här kan det se ut:

Januari Påminn om den städning som ofta behövs efter jul- och nyårsfirandet
Mars Städning inför påskhelgen
April Dags för den stora vårstädningen
Maj För bostadsstädning: Städning inför Mors Dag
Juni Då gäller det att göra fint inför midsommar
Augusti – september Storstädning inför hösten
November Lite extra fint inför Fars Dag
December Stora julstädningar inför jul, nyår och trettondagshelgen

 

Var noga med att samla namn och adresser till alla som du hjälpt eller andra uppgifter som kan påverka din väg till att driva ett städföretag på ett professionellt och lönsamt sätt. Alla dessa kan du sedan hålla kontakten med genom ditt nyhetsbrev.  Jag samlar kontakter för min bokverksamhet under ”Kontakter” i min dator och där är det väl förberett för att dela upp kontakterna i grupper så att jag kan sända ut olika nyhetsbrev till olika grupper.

Nätverka! Bygg hela tiden ut och underhåll ditt professionella nätverk. Genom ett väl fungerande nätverk kan du få andra att jaga upp tips om ev. nya städuppdrag, folk i ditt nätverk kan rekommendera dig och du kan få dina kontaktpersoner att kommunicera till omvärlden om dina städtjänster. Du kan dessutom genom ditt nätverk få bra rådgivare och kloka personer som du kan ”bolla” olika städ- och marknadsföringsidéer med.

Naturligtvis ska du ha ett visitkort med dig när du nätverkar. Men det är alltför många som glömmer möjligheten att på sitt visitkort ge lite information om sin verksamhet. På kortet kan det t.ex. stå hur man kan beställa ditt nyhetsbrev. Du kan skapa och printa dina egna visitkort i din egen dator. Om du inte har något emot att ett tryckeri sätter sin egen logo på baksidan av ditt visitkort så kan du få dina visitkort tryckta gratis hos några företag. Här finns en länk till ett sådant företag http://vistaprint.com

Försök att vara annorlunda. Du har väl själv hajat till när du får ett visitkort som är gjort t.ex. av väldigt tunt trä, av metall eller något annat material än det traditionella papperet. Använd dig av ett annorlunda format, en färg som förvånar eller liknande.

Utnyttja alla tillfällen att sprida ditt visitkort. Om du skickar en bok, en artikel, en faktura eller vad som helst – se till att du alltid fäster ditt visitkort på det du skickar.

Samla andras visitkort. När någon kommenterar vad du gjort med positiva ord kan du fråga om du får använda den personen som referens. Om du inte känner personen särskilt väl kan du helt enkelt be att få ett visitkort och på det antecknar du på baksidan vad personen tyckte om det du åstadkommit. Var tydlig med att fråga om du får använda personen som referens.