70 000 européer har hittills ansökt hos Google om att bli ”glömda”
För en månad sedan kom en EU-dom om att vi alla har rätt att få länkar bortplockade ur söklistan om de anses bryta mot vår personliga integritet och rätten till vårt privatliv. I den debatt som nu pågår kallas det för att man då blir ”glömd” av Google. Fram till i dag har ca 70 000 européer ansökt hos Google om att på det sättet bli ”glömda”. Varje ansökan måste behandlas manuellt så jag tror inte att det är den bästa metoden att påverka det som kommer fram, när du själv eller andra googlar på ditt eget namn. När du googlar på dig själv kan du vara nöjd om du på Google’s första sida får fram minst tre skrivningar om dig själv som du anser vara rättvisande och korrekta. Då behöver du knappast göra något. Om inte – så har du ett jobb att göra. Det handlar om följande:
- Skapa eller förbättra din profil på LinkedIn
- Starta din egen hemsida eller blogg
- Skapa eller förbättra din profil på Facebook
- Pröva Twitter för att utvärdera om det är något för dig
- Lägg ut videoklipp på YouTube och bildpresentationer på SlideShare
- Testa flera kanaler och välj de bästa för ditt behov
Jag har sammanställt en checklista med ca 20 beprövade punkter hur du kan se till att sökmotorerna får fram den korrekta bilden när någon söker på ditt namn. Välj de punkter som passar dig.
Checklista för att korrigera Google’s bild av dig själv
|
|
Låt fantasin flöda | |
Använd Google Adwords sökordsverktyg | |
Använd ”Word-cloud-sidor” | |
|
|
I din Linkedinprofil | |
I ”Om” på din Facebooksida | |
I övriga sociala medier där du är aktiv (YouTube, Instagram etc.) | |
|
|
I rubriken | |
I början av texten | |
I ingående och utgående länkar | |
|
|
Ge lösningar på problem, visa att du är expert | |
Skriv intressant, unikt innehåll | |
Använd dina sökord i rubriker, text och i samband med bilder | |
|
|
Styr vem som kan se ditt innehåll | |
Styr vem som kan kontakta dig | |
Välj mellan ”offentligt”, ”för vänner”, ”för vänner utom bekanta” | |
|
|
På andras bloggar och hemsidor | |
På öppna artikelsajter | |
Skriv på de sidor som har hög ranking i sökmotorerna | |
Punkterna är hämtade från boken ”Skaffa jobb genom sociala medier”. Läs mer om den boken här.