Facebook i din marknadsföring har många fördelar

Använd Facebook för din marknadsföring

Du kan enkelt lära dig hur dina besökare agerar

För dina egna Facebooksidor kan du enkelt få fram ”Statistik för Facebooksidan”. Det låter inte särskilt kul men är en guldgruva när du vill använda din Facebooksida som ett marknadsföringsverktyg. Här får du för varje inlägg som du producerar uppgifter om:

  • Totalt antal ”gilla”- markeringar
  • Nya ”gilla”- markeringar
  • Inläggets räckvidd = antalet personer som ditt inlägg har nått
  • Interaktion = antalet personer som interagerat från föregående vecka genom att ”gilla”, kommentera, dela eller klicka på ditt inlägg.

Nackdelen med Facebook

Den stora nackdelen med att vara aktiv på Facebook, liksom på alla sociala medier, är att det tar tid. Aktiviteterna i sig tar tid att genomföra och det är lätt att fastna i helt privata diskussioner som inte har att göra med din verksamhet. Men det finns sätt att göra detta på ett tidseffektivt sätt som jag beskriver i avsnittet ”Sociala medier på en timme om dagen”.

Det finns fyra olika sätt som du kan närvara på Facebook

Du kan ha:

  • Egen personlig sida
  • Särskild sida för din verksamhet
  • En grupp eller gå med i en grupp som redan finns
  • Annonsering på Facebook (Detta tar jag inte upp här eftersom det inte är gratis)

 

Sätt upp ditt mål och din strategi

Tidigare sa man att ”eftersom alla andra är på Facebook så måste vi också vara där. Då visar vi att vi är moderna”. Det resonemanget är gammalmodigt. Nu gäller det inte bara att vara där. Du bör ha ett mål för att finnas där och du bör ha en strategi för att nå det målet. Är ditt mål att få fler kunder, vill du få fler att besöka din hemsida, vill du skapa ett diskussionsforum för dina kunder eller vill du att folk ska donera pengar till ett välgörande ändamål? Olika mål leder till olika strategier.

Facebook är som ett mingelparty

Jag har skrivit i en av mina böcker att Facebook är som ett jättestort mingelparty. Man får lätt kontakt med massor av människor, det gäller att vara generös och nästan inte sälja alls. Lyssna på andras kommentarer. Ställ frågor. Var lyhörd och försök svara snabbt. Vet du inte svaret på en frågeställning så ta reda på det. Samla på de frågor som ställs och de svar du ger och sammanställ dem för en separat ”frågor och svar”-avdelning på din hemsida.

Dina sekretessinställningar är viktiga

Facebook är i första hand är ett socialt nätverk där många publicerar bilder som visar att man varit på den värsta festen, när man var ute och tog en öl eller när man leker med barn eller barnbarn. Därför gäller det att skilja på det rent privata och det som har att göra med att du vill marknadsföra dina tjänster eller produkter.

Om du har ett konto på Facebook ska du gå in på ”Inställningar” och där klicka på ”Sekretess”. Där kan du redigera följande tre områden:

  1. Vem kan se mitt innehåll?
  2. Vem kan kontakta mig?
  3. Vem kan söka efter mig?

På den första rubriken kan du t.ex. välja mellan:

  • Offentlig
  • Vänner
  • Vänner utom bekanta
  • Bara jag
  • Anpassat

Du kan också, när du skriver ett inlägg, för varje enskilt tillfälle styra just det inlägget på samma sätt, om du vill att det ska vara offentligt, bara för dina vänner, vänner utom bekanta etc.

På din egen sida kan du redigera din profil så att dina uppgifter om din verksamhet är offentliga. Du kan, om du vill, välja att bara dina vänner får åtkomst till dina uppgifter om förhållande, familj etc.

Är du intresserad av att marknadsföra dig själv och ditt företag alldeles gratis?

Gratis marknadsföring

Då bör du ta en titt på boken ”Så marknadsför du dig själv och ditt företag alldeles gratis” Klicka här.

 

Här nedanför hittar du utmärkta guider med råd. tips, idéer och strategier om gratis marknadsföring

[embedit snippet=”e-bocker-om-marknadsforing”]