tips and advice

Välj den bästa idén för din nästa webbkurs

Satsa mycket tid och energi för att skapa din nästa webbkurs

din nästa webbkurs

 

Det finns många metoder för att hitta bra idéer för att skapa webbkurser. Använd dig av någon av dessa så bör du vid det här laget ha ett flertal tänkbara områden att utgå ifrån för att skapa din nästa webbkurs. Nu gäller det att välja den allra bästa.

Det viktigaste är att du verkligen känner för det område du väljer. Du kommer satsa mycket tid och energi för att skapa din nästa webbkurs så det gäller att du brinner för det område du väljer. Välj inte primärt efter vad du tror att du kan tjäna pengar på. Samtidigt kan det vara bra att snegla på vad du kan förvänta dig att dina kunder vill betala för. Jag ser inte på folks benägenhet att betala för värdefull information som ett sätt för mig att tjäna pengar. Snarare att det är ett ”kvitto” på att jag sysslar med något som många vill ha och efterfrågar.

Ställ dig följande frågor när du ska skapa din nästa webbkurs:

  • Känner du starkt för detta område? Tänk på att du ska ägna mycket tid åt att skapa din nästa webbkurs.
  • Hur mycket kan du inom området eller hur mycket kunskap kan du få fram genom att intervjua ex-perter inom området?
  • Är folk intresserade av att lära sig detta område?
  • Kommer folk vilja betala för kunskap inom detta område?

Om inte – kan du hitta någon annorlunda vinkling på ett ämnesområde som inte använts tidigare?

Exempel på en sådan vinkling kan vara att hitta en ny intressegrupp för en viss kunskap. Det kan vara ungdomar, hemmamammor, pensionärer osv som passar in på din nästa webbkurs.

Jag tar pensionärerna som exempel. Framtidens pensionärer kommer inte att se ut som dagens. De kommer vara ännu mer rörliga – gå på gym, resa och bo på hotell. De kommer vara ännu mer digitalt medvetna och sugna på upplevelser.

Om du har kunskaper inom hälsa, motion, utlandsresor etc. så ligger det nära till hands att vinkla denna kunskap så att kursen passar just pensionärer.

Detta var bara ett exempel. Du kan säkert tänka på motsvarande sätt inom de områden där du är expert och har mycket att lära ut.

Om du kommer fram till det ämne som du vill göra en webbkurs om bör du fundera på om det finns anledning att dela upp ämnet i flera delar. Då kan du skapa och sälja flera kurser och varje kurs blir inte alltför omfattande för kursdeltagarna.

Så kommer vi till efterfrågan. Fundera på om folk är intresserade av ”ditt” ämne och kommer man vilja betala för att få denna kunskap?

De här tankarna utvecklar jag mer i boken ”Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet”.

Ett axblock ur innehållet om att skapa egna webbkurser:

Ett axplock ur innehållet

  • Hur du gör din första webbkurs inom en vecka
  • Använd dig av program som du redan har
  • Så börjar du bygga din kundlista
  • Så hittar du lönsamma idéer för dina webbkurser
  • Ämnen för webbkurser där du kan bli ensam
  • Inspiration från 15000 gratiskurser
  • Så skapar du din kursplan
  • Filma som ett proffs med enkel utrustning
  • Så skapar du garanterat hög kvalitet
  • Så säljer du dina webbkurser
  • 25 sätt att marknadsföra dina webbkurser​

Skapa webbkurser snabbt, lönsamt

Boken om att skapa egna webbkurser kostar

Adlibris  138:-

Bokus  150:-

BookOutlet: 233:-

Direkt från förlaget  88:-

Klicka här för att komma till förlaget

Här är några som har haft nytta av denna bok:

Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet – 5 stjärnor

Nu har Holger skrivit en användbar bok igen med många smarta tips, som dessutom inte kostar något. Även fast jag snart är klar med min webbkurs ”Äntligen sockersmart!” har jag haft stor nytta av boken när det gäller marknadsföring, ”pepp” och praktiska tips och råd. Maj Östberg Rundquist

Bra köp! – 5 stjärnor

En mycket pedagogiskt upplagd och lättläst bok om hur man snabbt skapar webbkurser och varför det är bra. Boken har steg för steg guide och är fylld med tips för att få lönsamhet med hög kvalité på webbkurserna. Därpå många bra länkar till ytterligare tips och goda råd. Dessutom plus i kanten för intressant och utförlig information om lämplig, smart marknadsföring via sociala medier.
Ska du göra egna webbkurser rekommenderar jag varmt denna bok. Berit Maria Fransson

Holger fortsätter med givande litteratur – 5 stjärnor

Många personer som går i pension deppar över att deras rika kunnande och stora erfarenheter inte längre kommer en kundkrets eller samhället till del. Man upplever sig inte vara ”behövd” längre. Men med Holger Wästlunds ”Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet” kommer yrkeslivet åter. Kunnandet, ofta unikt, kan spelas upp genom att man skapar webbkurser inom sitt område. Med Holgers bok som guide kan många personer komma igång på nytt. PoK i Jönköping

Praktiskt och täcker allt. . 5 stjärnor

Inget fluff i den här boken, det är bara praktiska tips. Fick svar på alla mina frågor, samt en del jag inte ens hade tänkt på. Gillade särskilt tipsen om hur man kan hitta vad för ämnen ens kurs kan ha. Många ögonöppnande övningar som man kan göra för att hitta vad jag kan mycket om, som folk också undrar över. Boken går igenom allt från att komma på ämnet, skapa kursen, till att hitta din publik och marknadsföra dig. Rekommenderar den. Robert Österman 

Enkel, saklig och fylld av tips! – 5 stjärnor

Återigen skapar han en bok som är saklig, enkel, lättläst och fylld av värdefulla tips.
Holger Wästlund har en otrolig förmåga att skriva böcker som är lättlästa och lättförståeliga.
I denna bok ger Holger en mycket bra guide till hur man går från A till Ö med att skapa sina egna webbkurser. Från tekniken du kan använda till processen att skapa en webbkurs. Andreas

Läs mer om boken eller beställ här