Nätverka och bygg ut ditt nätverk
Bygg hela tiden ut och underhåll ditt professionella nätverk. Genom ett väl fungerande nätverk kan du få andra att jaga upp tips om ev. nya städuppdrag, folk i ditt nätverk kan rekommendera dig och du kan få dina kontaktpersoner att kommunicera till omvärlden om dina städtjänster. Du kan dessutom genom ditt nätverk få bra rådgivare och kloka personer som du kan ”bolla” olika städ- och marknadsföringsidéer med.
Naturligtvis ska du ha ett visitkort med dig när du nätverkar. Men det är alltför många som glömmer möjligheten att på sitt visitkort ge lite information om sin verksamhet. På kortet kan det t.ex. stå hur man kan beställa ditt nyhetsbrev. Du kan skapa och printa dina egna visitkort i din egen dator. Om du inte har något emot att ett tryckeri sätter sin egen logo på baksidan av ditt visitkort så kan du få dina visitkort tryckta gratis hos några företag. Här finns en länk till ett sådant företag http://vistaprint.com
Försök att vara annorlunda. Du har väl själv hajat till när du får ett visitkort som är gjort t.ex. av väldigt tunt trä, av metall eller något annat material än det traditionella papperet. Använd dig av ett annorlunda format, en färg som förvånar eller liknande.
Utnyttja alla tillfällen att sprida ditt visitkort. Om du skickar en bok, en artikel, en faktura eller vad som helst – se till att du alltid fäster ditt visitkort på det du skickar.
Samla andras visitkort. När någon kommenterar vad du gjort med positiva ord kan du fråga om du får använda den personen som referens. Om du inte känner personen särskilt väl kan du helt enkelt be att få ett visitkort och på det antecknar du på baksidan vad personen tyckte om det du åstadkommit. Var tydlig med att fråga om du får använda personen som referens.
Vill du veta mer? Informationen är hämtad från boken ”Starta och driv ditt eget städföretag”. Läs mer om den här.