Det lönar sig inte att försöka lura Google

Det lönar sig inte att lura Google

Eftersom Google lagt ner så mycket pengar och tid på att skapa världens bästa sökmotor så gör de naturligtvis allt för att inte någon ska kunna manipulera systemet. Om du eller den konsult som du anlitar mot förmodan skulle lyckas med det så är det bara en tidsfråga innan Google kommer att hindra din webbsida eller blogg.

Google plockar i allmänhet inte bort de sidor som de anser agerar på ett oetiskt sätt men de plockar bort sökresultaten för sidan. Du kommer aldrig från Google att få reda på varför, de presenterar aldrig några argument, du har ingen möjlighet att fråga, diskutera, argumentera eller påverka deras beslut och du kommer inte att få veta när din sida blir accepterad igen. Ett annat sätt är att Google lägger in en text med ungefär följande innehåll: ”Varning! Den här webbplatsen kan skada din dator.” Det märks att Google med tiden har blivit tuffare mot de som agerar oetiskt på nätet.

Om du baserar mycket av din marknadsföring och ditt sätt att skaffa kunder på att synas bra och högt på Google så kan försök att lura Google innebära katastrof.

Det går inte att ta enkla genvägar. Du kommer på den här sajten att få många tips om hur du gör precis det som Google önskar och premierar. Det handlar om att skriva bra, sakligt och gärna underhållande innehåll om ämnen som folk vill läsa om.

Här har du några av de sätt som du kan använda dig av för att komma högt upp hos Google:

  1. Skriv och kommentera på andras bloggar som handlar om samma ämnesområde som du jobbar med. Var generös, ge bra och saklig information och glöm inte att, då och då – inte för ofta, inkludera en länk till din egen sida/blogg.
  2. Erbjud dig att vara gästbloggare hos andra bloggar. Då får du ofta lite mer utrymme där du kan skriva utförligare och det är då ännu naturligare att du kan lägga in en eller flera länkar till din egen sida/blogg.
  3. Var flitig med att lägga in länkar. Om du har en egen eller flera egna sidor på Facebook, LinkedIn eller Twitter kan du där lägga in länkar till din egen webbsida/blogg.
  4. Skriv artiklar på s.k. artikelsidor. Det är sidor där du kan publicera egna artiklar och lägga in länkar till dina egna sidor/bloggar. Exempel på sådana artikelsidor finns i råd 9.
  5. Recensera, kommentera och rekommendera sådant som du verkligen gillar. Jag sysslar med att skriva böcker. För mig är det naturligt att läsa andra författares böcker och rekommenderar, recenserar eller kommenterar dessa. Jag begär aldrig att andra författare, som villkor, ska recensera mina böcker men det faller sig ofta naturligt att de svarar med någon form av gentjänst. Med de allra flesta tjänster och varor kan du göra samma sak. Recensera, kommentera och rekommendera andras produkter och du kommer med största sannolikhet få andra att skriva om det du erbjuder.
  6. Se till att din webbsida/blogg indexeras av Google, dvs. hittas av Google. Om du är osäker på om din webbsida är indexerad eller inte så är det lätt att kolla detta genom att skriva in frasen site:”ditt domännamn” på Google. Jag har en sida med domännamnet tips-om.se. För att kolla om den sidan är indexerad skriver jag in frasen site:tips-om.se på Google. Om det visar sig att din webbsida/blogg inte är indexerad kan du skriva in orden ”Verktyg för webbansvariga” på Google och du kommer att hitta all hjälp du behöver.
  7. Be dina kontakter om recensioner. Naturligtvis kan du be kunder och andra kontakter att recensera eller kommentera dina tjänster eller varor. Men – varningsfingret igen – akta dig noga för att själv skriva recensioner av egna produkter.

Nu kommer jag till det positiva om du har en hemsida eller blogg på svenska. Det finns ca 9 miljoner människor som läser svenska medan det finns ungefär en miljard som läser engelska om man räknar dem som har engelskan både som sitt första och sitt andra språk. Eftersom både svensktalande och engelsktalande i allmänhet nöjer sig med att kolla vad man tycker är intressant på Google’s tre första sidor så betyder det att konkurrensen bland sidor på svenska är ca 100 gånger mindre än vad den är bland de engelskspråkiga sidorna.

Det finns alltså stora chanser att du kommer att lyckas om du har en sajt på svenska och använder dig av de metoder som följer på denna sajt.

 

Är du intresserad av att marknadsföra dig själv och ditt företag alldeles gratis?

Gratis marknadsföring

Då bör du ta en titt på boken ”Så marknadsför du dig själv och ditt företag alldeles gratis” Klicka här.