Förord
Den här boken handlar om att skaffa jobb och även att skapa jobb åt sig själv. Den handlar inte om den gamla metoden, som innebär att du skickar in ett standardiserat CV och ett följebrev till en arbetsgivare, samtidigt som hundratals andra gör det, och sedan sitter och väntar på att telefonen ska ringa om en anställningsintervju.
Jag kommer att beskriva hur de flesta jobb tillsätts genom informella kontakter och jag kommer att berätta hur du steg för steg kan bygga upp sådana kontakter. Det handlar inte om någon ”quick fix” utan om hur du på ett målmedvetet sätt med hjälp av sociala medier kan skaffa dig de kontakter som så småningom kan leda till att du får ditt drömjobb.
Jag har egen erfarenhet både som arbetsgivare och som användare av sociala medier.
Jag har tidigare jobbat på och varit delägare i ett konsultföretag som varierade mellan 10 och 50 anställda. Jag har varit VD för ett fastighetsbolag med ca 75 anställda och varit VD för ett stort konsultföretag som växte från ca 1300 till ca 2500 anställda under min tid i bolaget. Jag har varit med om att företag växer, minskar eller förändras kraftigt.
Jag har som outplacementkonsult och managementkonsult hjälpt och stöttat många när de skaffat sig nya jobb eller ändrat på sin jobbsituation av alla möjliga skäl. Jag har ca 15 egna hemsidor och är aktiv på LinkedIn, Facebook, YouTube och SlideShare. Några sociala nätverk har jag valt att inte vara aktiv på och anledningen till det kommer jag även att kommentera i denna bok.
Det finns många sätt att skaffa sig ett nytt jobb eller få till stånd en förändring i sin jobbsituation. Sociala medier kan aldrig ersätta personliga möten och nätverkande i verkligheten men det är ett komplement som du knappast klarar dig utan. Det är billigt, det är effektivt, det är snabbt och du kan nå betydligt fler människor än med andra metoder.
Boken är uppbyggd i elva steg. Tanken är att du successivt ska kunna pröva de metoder som fungerat för andra och själv välja det som du känner för och som ger resultat för dig.
Det finns många termer som kan vara bra att känna till när man skaffar sig ett nytt jobb. Boken skulle bli rätt tråkig om jag tog med beskrivningar och definitioner på alla dessa och dessutom kommer det till nya lite då och då. Jag har därför gjort en separat ordlista som du hittar på denna länk http://tipsom.se/ordlista-nar-ska-soka-jobb. När jag skriver denna bok omfattar ordlistan ca 70 begrepp som är bra att känna till. Ordlistan kommer att hållas aktuell och kompletteras vid behov.
Jag vill passa på att tacka alla som själva berättat eller låtit sig intervjuas på nätet om sina framgångar med att skaffa sig nya jobb genom sociala medier. Jag har samlat spännande exempel på http://tipsom.se/de-fick-jobb-genom-sociala-medier. Alla dessa berättelser har säkert inspirerat många att skaffa nytt jobb på samma sätt. De har också inspirerat mig att skriva denna bok. Jag vill särskilt tacka Johanna Rösth, kommunikationsstrateg på Naturvetarna, för att jag fått tillstånd att publicera hennes artikel om hur Stefan använde sig av LinkedIn. Att skaffa sig ett jobb genom sociala medier är inte bara effektivt. Du kommer samtidigt gå in i en rolig och intressant process som innehåller en massa spännande utmaningar.
Jag önskar dig lycka till!
Holger Wästlund