Fler och fler vill bli författare
Många anser att de har något spännande och intressant att berätta för omvärlden. Man vill förmedla något till andra och det är bra för det egna prestigen när man kan säga att man skrivit en bok.
Visserligen är det jättekul och utvecklande att skriva men de flesta märker efter ett tag att det är svårt att tjäna pengar på detta. Man kanske bli rik inombords men inte i plånboken. Konkurrensen är stenhård, priserna pressas och den vanliga boken hotas ständigt av e-böcker, poddar, ljudböcker, TV, film m.m.
Ett sätt som många författare väljer för att tjäna mer på sina böcker är att bli Egenutgivare, dvs. man startar ett eget förlag, i allmänhet enbart för sina egna böcker. Förtjänsten per bok blir mycket större procentuellt sett och plötsligt blir författaren affärsman som ska tänka på egen marknadsföring och företagsekonomi. Eftersom bokpriserna är låga så lär man sig snart att man måste tänka på varenda utgiftskrona. Här kommer några tips till egenutgivaren för att få bättre ekonomi i sitt författarföretag:
- Ta in offerter på konkurrerande boktryck från olika tryckerier. I dag är tryckerier i Danmark, Lettland och Polen mycket konkurrenskraftiga. Använd enkla tryckmetoder t.ex. digitaltryck så att man enkelt kan skicka en pdf-fil till tryckeriet.
- Välj rätt emballage när du skickar böcker till kunder. Dels ska emballaget skydda boken från yttre stötar och fukt, dels ska emballaget ge mottagaren ett intryck av att förlaget står för kvalitet, estetik och att man tänker på miljön. Det gäller alltså att välja emballageleverantör med omsorg. Jag vill rekommendera http://postemballage24.se som uppfyller alla tänkbara krav på en proffsig emballageleverantör.
- Portot utgör en väsentlig del av de totala kostnaderna. En del författare styr antalet sidor och därmed vikten av sina böcker så att de hamnar alldeles under vissa portogränser. Ett annat sätt man märkte nu i samband med portohöjningen den 1 april var att många egenutgivare köpte på sig mängder av frimärken dagarna innan höjningen.
- Författarna gör i dag det mesta av bokens layoutarbete själva på sin egen dator. Det finns utmärkta gratisprogram för detta som är lätta att lära sig även för de som inte kan något om datorer. Detsamma gäller ev. reklam för böckerna. Alla enkla broschyrer, små affischer och visitkort gör de flesta i dag själva och med bra dataprogram ser slutresultaten verkligen proffsiga ut.
- Marknadsföringen får i dag författarna i stort sett ansvara själva för. Mycket av marknadsföringen består i att snabbt skapa så många kontakter som möjligt utan att der får kosta något. Lösningen blir naturligtvis att vara aktiv på sociala medier, främst LinkedIn, Facebook och Twitter. I dag har de flesta egen hemsida eller blogg där besökarna ofta kan följa hur en bok blir till. De som skriver fackböcker brukar använda den egna hemsidan/bloggen till att successivt komplettera med fakta som är up to date. Lycka till både som författare och företagare!
Är du intresserad av att veta mer om hur du kan starta eget företag som författare så hittar du massor av information i boken ”Starta eget företag snabbt och lönsamt”.
Holger Wästlund