Nyhetsbrev – en bra säljkanal

Skapa ditt eget nyhetsbrev som du sänder ut till dina kontakter. Det kan vara ett brev per post eller ett e-postmeddelande. Var noggrann med att följa både lagar och etik om spam, dvs. skicka aldrig oönskad reklam via e-post. Jag får regelbundet ett stort vykort som ett nyhetsbrev, ungefär i A4-format från en person som jobbar inom ett serviceyrke. Bilden är för det mesta vacker och fantasifull och har en originell och fyndig anknytning till de uppdrag som han berättar om i sitt nyhetsbrev.

Nyhetsbrev som återkommer med visst mellanrum är en effektiv metod att sprida information eftersom upprepning är viktigt om dina kontakter ska komma ihåg vad du håller på med. Det är inte många städtjänster som beställs vid en första kontakt. Det gäller att behålla en god kontakt och följa upp den kontinuerligt. Nyhetsbrevet kan vara ett pappersblad som du skickar ut i ett kuvert eller det kan vara digitalt som ett e-postmeddelande. Med ett nyhetsbrev på nätet spar du massor av besvär och det är gratis att skicka ut.

Ett villkor för att läsaren inte ska kasta ditt nyhetsbrev direkt är att det innehåller intressanta nyheter som t.ex:

  • Annorlunda och originella städlösningar som du och andra åstadkommit och som mottagaren kan vara intresserad av
  • En kalender med kommande events inom städområdet
  • Genomförda städprojekt som du varit engagerad i eller ansvarat för
  • Råd hur man gör för att lyckas med något speciellt inom städ
  • Tips om olika former av städning
  • Vad du lärt dig nyligen på en konferens eller på en utlandsresa inom städ
  • Varningar för risker som en felaktig städning kan innebära

 

Ta för vana att alltid i alla sammanhang samla på namn och e-postadresser till alla som du möter och som eventuellt kan vara intresserade av dina städtjänster. Med dessa namn kan du successivt bygga upp ett omfattande adressregister som du kan använda för att gratis skicka ut e-postmeddelande till. Dina e-postmeddelanden bör inte vara för påträngande med säljerbjudanden.

 

Ett sätt som ligger nära till hands för städföretag är att påminna om städningar som har att göra med årstiderna. Så här kan det se ut:

Januari Påminn om den städning som ofta behövs efter jul- och nyårsfirandet
Mars Städning inför påskhelgen
April Dags för den stora vårstädningen
Maj För bostadsstädning: Städning inför Mors Dag
Juni Då gäller det att göra fint inför midsommar
Augusti – september Storstädning inför hösten
November Lite extra fint inför Fars Dag
December Stora julstädningar inför jul, nyår och trettondagshelgen

Vill du veta mer? Informationen är hämtad från boken ”Starta och driv ditt eget städföretag”. Läs mer om den här.