Sök jobb med hjälp av sociala nätverkstjänster - ett viktigt verktyg för att söka jobbSociala nätverkstjänster är ett viktigt verktyg för att söka jobb

 

  • I Sverige söker 53 % efter jobb genom sociala nätverkstjänster.
  • 81 % av de som söker jobb finns representerade i sociala nätverkstjänster och större delen av dessa använder sociala nätverkstjänster varje dag.
  • Sociala nätverkstjänster har blivit en del av jobbsökandes vardagsliv. 70 % använder Facebook dagligen.
  • Närmare 65 % av svenska jobbsökare uppger att de använder sociala nätverkstjänster oftare när de söker jobb idag (år 2013) än för ett år sedan.
  • 63 % av de jobbsökande som uppger att de använder sociala nätverkstjänster gör det av yrkesmässiga skäl – som att leta efter karriärs- och jobbmöjligheter.
  • Svenska jobbsökare, som använder sociala nätverkstjänster när de söker jobb, fokuserar främst på att förtydliga för företag att de står till arbetsmarknadens förfogande. Dessutom upplever de att de kan presentera en bredare och mer engagerad bild av sig själva till företagen.
  • Allt fler svenska jobbsökare integrerar sina sociala profiler i sina jobbansökningar när de söker jobb.
  • De flesta jobbsökare känner till att rekryteringsföretagen kontrollerar deras profil. Två tredjedelar av de jobbsökande är medvetna om att informationen på deras profiler i sociala nätverkstjänster kan påverka deras jobbansökan, en tredjedel av dem ändrar sina inlägg efter detta. 23 % av de jobbsökande är dock inte medvetna om hur man håller nyfikna ögon borta från sin information i sociala nätverkstjänster genom att ändra sina sekretessinställningar. 35 % av jobbsökande i Sverige har aldrig brytt sig om att kontrollera sitt eget rykte online.

Topp fem positiva faktorer:

  • Profilen stödjer yrkeskvalifikationerna
  • Profilen gav positiv insikt i personligheten och han eller hon delar företagets värderingar
  • Profilen visade att arbetssökande hade rätt egenskaper
  • Goda referenser upplagda av andra
  • Arbetssökande visade på god kommunikationsförmåga

Topp fem negativa faktorer:

  • Publicering av olämpliga bilder
  • Publicering av olämpliga kommentarer
  • Kvalifikationerna på de sociala medierna matchar inte de som den arbetssökande angett
  • Arbetssökande visade på undermålig kommunikationsförmåga
  • Arbetssökande publicerade negativa kommentarer om sin för detta arbetsgivare

Källa: StepStone. Utdrag ur en rapport som du kan ladda ner i sin helhet på https://www.stepstone.se

 

Tips för dig om du använder dig av sociala nätverkstjänster för att söka jobb

Var medveten om vad du siktar på

Ställ upp tydliga mål. Utan ett väldefinierat mål och en tydlig strategi är risken stor att du kommer slösa bort en massa tid i onödan på sociala nätverkstjänster.

Var tålmodig

Ditt resultat kan komma senare än du önskar. Det tar tid, ge inte upp.

Följ reglerna som gäller på sociala medier, skrivna eller oskrivna

Traditionell marknadsföring fungerar inte. På sociala nätverkstjänster gäller det att kommunicera, svara på frågor och ge input i form av kommentarer, synpunkter och värdefull information. Om du ”säljer” för mycket kan du skada ditt anseende.

Övervaka ditt rykta online

Kontrollera kontinuerligt din profil och vad som sägs om dig eller de specialområden som du är engagerad i.

 

En del arbetssökande är negativa till att sociala nätverkstjänster används som rekryteringskanal. Man tycker att arbetsgivarna tar sig in på ett privat område. Jag tror inte att vi kan stoppa detta – det är bara att gilla läget och se till att det du skriver eller andra skriver om dig på sociala nätverkstjänster är sådant som du kan och vill stå för.

Är du intresserad av att söka jobb via sociala medier? Då kan du få ett tipsbrev gratis som visar hur du kan formulera din egen strategi och handlingsplan för att lyckas. Fyll i ditt förnamn och din e-postadress här nedanför så skickar vi länken till tipsbrevet så fort vi kan.

[contact-form-7 404 "Not Found"]