Skriv din jobbansökan så här

tips om jobbansökan

Det finns många möjligheter att söka olika jobb men samtidigt finns det konkurrens om de spännande och åtråvärda jobben. När det gäller du skriver din jobbansökan på mest effektiva sätt. att sammanställa ditt CV, hur du kan ta kontakt och hur du ska förbereda dig inför en anställningsintervju gäller i stort sett samma regler som vid alla anställningstillfällen och det finns mycket skrivet om detta på andra sajter. Gå t.ex. in på www.bookbon.com och ladda ner en e-bok gratis som är på 49 sidor som heter ”Så får du jobbet! Att skriva CV & jobbansökan”.

Det som är speciellt med en jobbansökan inom vissa branscher, t.ex. om du vill bli managementkonsult, inredare eller jobba med events, möten och upplevelser är att du kan sammanställa en portfolio som kan göra dina chanser att få jobbet större. Portfolion, som är en del av din jobbansökan, kan göras som en pärm i A4- eller A3-format där du har samlat ditt material på ett snyggt, välordnat och tilltalande sätt.

Din portfolio kan innehålla följande:

  • Intyg och ev. betyg från utbildningar och kurser som du gått.
  • Intyg och ev. betyg från eventuella tidigare anställningar och praktikplatser.
  • Var noga med att beskriva när du har ingått i ett team  och inte gjort allt ensam. Det gäller att vara ärlig och inte framstå som om du haft ett större ansvar än du haft och samtidigt visar det att du kan samarbeta med andra.
  • Har du själv skrivit någon artikel inom området så ska du självfallet ta med den.
  • Arbetsprover från din utbildning eller från tidigare jobb eller praktik. Det kan vara en utredning, ett förslag, beskrivning av någon arbetsmetod som du gjort osv.
  • Rekommendationsbrev från uppdragsgivare, samarbetspartners och deltagare i olika uppdrag.

Inte nog med att den som förhoppningsvis ska engagera dig genom en portfolio kan få en bra bild av dig och dina kunskaper. En portfolio gör i allmänhet din jobbansökan och din en anställningsintervju så mycket intressantare och mer framgångsrik. Jag har själv använt mig av och sett många som använt sig av en portfolio i flera sammanhang.

Vid ett tillfälle skulle ett statligt verk läggas ner. Man sökte specialister som skulle kunna hjälpa de som blev arbetslösa att hitta nya jobb. Jag blev inbjuden, tillsammans med en konkurrent, för att presentera hur jag tänkte mig att man skulle kunna organisera en sådan hjälp. Jag hade sammanställt en portfolio, vilket inte min konkurrent hade gjort, och med den som underlag kunde jag praktiskt påvisa min metod att skaffa sig ett nytt jobb. Det aktuella uppdraget var så omfattande att beställaren slutligen bestämde sig för att anlita både min konkurrent och mig vilket vi alla tyckte var en bra lösning. Portfolion var säkert en bidragande orsak att jag fick en betydande andel av det stora uppdraget.

 

Rekommendationsbrev

Det är viktigt inför att du ska skriva din jobbansökan är att du kontinuerligt samlar på rekommendationsbrev från dina tidigare uppdrag, om du haft några sådana. Vid genomförandet av ett uppdrag har man kontakt med många olika intressenter. Det är uppdragsgivare, personer som blivit intervjuade i samband med uppdraget etc. Du kan be representanter från flera av dessa att skriva kortfattade rekommendationsbrev.

Personer flyttar på sig och byter jobb ofta. Passa därför på att be om ett rekommendationsbrev när ett genomfört uppdrag känns aktuellt. Det kan vara betydligt svårare att komma tillbaka några år senare och be om ett brev när personen i fråga har rört på sig och är inriktad på annat som då är aktuellt för tillfället.

Ibland har folk ont om tid och är osäkra på hur de ska formulera ett rekommendationsbrev. De kanske inte ens själva riktigt vet eller kommer ihåg vad just du gjort i uppdraget om det har varit många personer inblandade. Du kan då föreslå att du gör ett förslag till skrivning om ”vad du gjort” och att personen i fråga därefter skriver om hur han eller hon upplevde hur det hela fungerade.

Försök få med följande i rekommendationsbrevet och i din jobbansökan:

  • Vad du gjorde
  • Om dina förslag eller din del av genomförandet innehöll speciellt intressanta och kreativa idéer
  • Att du levererade det som uppdragsgivaren från början önskade sig
  • Vad de som var berörda tyckte
  • Om du höll tidplanen
  • Om du höll kostnaderna enligt budget

Intresserad av flera tips? På den här sajten om olika drömjobb finns mycket.