Jag jobbar med sociala medier så här

så jobbar jag med sociala medier

Jag skriver böcker som jag marknadsför via mina egna hemsidor och jag jobbar med sociala medier. Jag har flera olika hemsidor som jag försöker hålla à jour med uppdateringar lite då och då. Ibland innebär detta ett kvalificerat och tidsödande jobb som jag med fördel kan lägga ut på någon annan så att jag kan ägna mig åt att skriva. Jag har en son som på ett utmärkt sätt hjälper mig med detta men jag tar här som exempel hur jag skulle resonera om jag inte hade den möjligheten.
Jag vill undvika att annonsera. Det innebär kostnader och jag anser inte att jag har tid att gå igenom en massa ansökningar, där många dessutom är fulla av överdrifter. Ibland känns det som om en del ansökningar är inskickade rutinmässigt utan någon seriös vilja bakom att verkligen vilja ha ett aktuellt jobb.
Genom att jobba med sociala medier kan jag få in tillräckligt många och seriösa ansökningar för absolut lägsta kostnad – ja, t.o.m. gratis.

• Jag börjar på LinkedIn med att lägga ut information om att jag söker en webbdesigner på min egen LinkedInprofil. Då kommer alla mina kontakter få meddelande om att jag ändrat min profil och på det sättet får de vetskap om att jag söker en webbdesigner. Dessutom är min profil sökbar genom Googles sökmotorer så det finns chans att de som söker jobb eller uppdrag som webbdesigner på Google hamnar på min upp-daterade LinkedInprofil.
• På LinkedIn går jag vidare in på Jobb/”Lägg upp ett jobb” och skriver in min information även där.
• Sedan går jag in på ”Intressen” och under den kategorin hittar jag både intressanta företag och intressanta grupper där jag kan lägga ut min information.
• Jag lägger naturligtvis även in information om att jag söker en webbdesigner på alla mina hemsidor.
• Jag sätter in en lockande bild av en webb-designer och skriver en blänkare om det på min Facebook-sida med en länk till den lite fylligare informationen på en av mina hemsidor. Jag ber mina läsare att dela denna information och därmed få den att spridas till andra.
• Jag sätter in samma blänkare, med en annan bild, på mitt bokförlags Facebooksida. Denna gång kanske bilden i stället illustrerar hur vi jobbar.
• Jag letar också upp några jobbsökgrupper på Facebook. Jag prövar med sökorden ”webb-designer”, ”webbredaktör” och ”webbproducent” i Facebooks sökfunktion. Jag hittar några grupper som verkar intressanta och där lägger jag ut samma information – här med andra bilder, t.ex. på några av mina böcker.
• Vidare lägger jag ut jobbet på Twitter och använder då hashtags som #jobb, #jobbsök, #nyttjobb, #webbdesigner, #webbredaktör och #webbproducent.

Som du ser så kan jag som småföretagare få ut mitt budskap om att jag söker hjälp snabbt och utan att det kostar mig något. Det är inte undra på att sociala medier är en av de allra viktigaste källorna för dig om du vill skaffa dig ett nytt jobb. Det är inte bland vanliga annonser i tidningar eller på jobbsajter. Alla har inte insett detta ännu, så konkurrensen är än så länge mindre om de jobb som sprids ut på detta sätt.
Nu anar jag att du tänker: ”Ja, men det här handlar ju om ett enmansföretag. De större företagen går väl ut och annonserar?”
Låt oss ta en titt på hur man resonerar i mindre och mellanstora företag i några andra artiklar på denna sajt.