som inte kostar något

Gratis marknadsföring

Lägg inte en massa pengar på dyra broschyrer, andra dyra trycksaker, annonser i tidningar och övrig traditionell marknadsföring. Använd dig av gratis marknadsföring. Om du är lockad av att jobba som professionell festfixare eller jobba med events, möten och upplevelser är jag övertygad om att du har fantasi, kreativitet och energi för att satsa på en helt annat form av marknadsföring. Den kostar inte annat än din tid. Du kan t.o.m. i undantagsfall tjäna pengar på själva reklamen.

Jag talar om att skriva artiklar och hålla föredrag. Det är ett bra sätt att marknadsföra sig om du ska starta eget företag.

Skriv artiklar

Det fina med eventbranschen är att den är spännande, den lockar många eftersom den har att göra med fest och glam, vackra människor, glädje och avkoppling från det vardagliga. Det gör samtidigt att det finns mycket att berätta om som folk är intresserade av.

Du kan skriva artiklar om olika events, om vad man ska tänka på när man ska ordna en lyckad fest, vilka misstag man bör undvika för att festen ska bli lyckad, hur man ordnar en fest för en minimal budget osv. Det finns många vinklingar på detta tema.

Om du inte är van att skriva artiklar kan du öva dig på flera artikelsajter som kan ta emot dina bidrag. Läs hur andra skriver och hitta en stil som passar dig. Många artiklar är uppbyggda enligt mallen ”Fem sätt att undvika…” ”Lär dig 10 metoder för att lyckas med…” osv.

Exempel på sådana sajter är:

http://www.artikelsidan.se
http://www.artikelzonen.com
http://www.kwm.se/
www.artikelsajten.se
http://www.svenska-artiklar.se

 

När du känner dig varm i kläderna kan du gå vidare och erbjuda dina artiklar till tidningar och tidskrifter. Börja med att skicka exempel på rubriker eller punkter som du vill ta upp i din artikel. Därefter kan du ringa upp den på den som är ansvarig som då kan ha synpunkter på ditt förslag. Om ni kommer överens är det bara att skriva din artikel färdig och skicka in den. Att skriva denna typ av artiklar är bästa tänkbara marknadsföring.

Håll föredrag

En bra tidningsartikel kan leda till att du får förfrågan om att du ska komma och berätta om din specialitet i något sällskap. Men du måste också vara aktiv och ta kontakter med sådana som anlitar talare och föredragshållare. Känner du dig osäker och blir nervös av att stå framför en stor grupp åhörare och tala så finns det sätt där du kan komma ut och öva dig även på det.

Gå in på http://toastmasters.com  Det är en internationell sammanslutning där man tillsammans tränar på att tala inför varandra så att man får träning och goda råd hur man blir bättre för att så småningom  kunna fungera som en bra talare. Verksamheten är uppbyggd på lokalföreningar som finns över hela världen. I Sverige finns, när denna bok skrivs, lokalföreningar i:

  • Borås
  • Göteborg
  • Hägersten
  • Karlstad
  • Linköping
  • Malmö
  • Sandviken
  • Stockholm

En annan möjlighet där du kan öva dig att tala inför en grupp är olika Rotaryklubbar i landet. Det finns ca 560 klubbar över hela Sverige och samtliga dessa klubbar träffas en gång i veckan utom under ferier för att lyssna på ett föredrag och äta. Låt oss grovt räkna med att dessa 560 klubbar behöver föredragshållare för ca 40 veckomöten per år. Det betyder att de ordnar över 20 000 föredrag per år. Det är med andra ord troligt att du relativt enkelt skulle kunna få tillfälle att hålla ett intressant föredrag på någon klubb som finns i närheten.

Det finns massor av andra föreningar, organisationer och andra sammanslutningar som på motsvarande sätt ofta behöver föredragshållare. Därför finns det mängder av möjligheter om du vill träna upp dig till att bli en intressant talare.

Jag har själv haft mycket stor nytta av att hålla föredrag. Utan någon som helst tvekan har jag fått de allra flesta av mina uppdrag på det sättet.

Lycka till!

Är du intresserd av att få flera tips om hur du blir professionell festfixare och kan jobba med events, möten och upplevelser?

Klicka då här och läs mer om boken ”Bli professionell festfixare…”.

Eller klicka här och läs om vårt unika steg-för-steg-program ”Lyckas som eventplanerare”

Holger Wästlund

Här nedanför hittar du utmärkta guider med råd. tips, idéer och strategier om gratis marknadsföring