Upptäcka franska vingårdar

Jag har skrivit några olika recensioner av Helena Trotzenfeldts bok ”Upptäcka franska vingårdar” på några olika ställen.

Här är de:

Recensioner av boken ”Upptäcka franska vingårdar”

Helena Trotzenfeldt och Mikael Lind har tillsammans skapat boken ”Upptäcka franska vingårdar”. Helena har skrivit och Mikael har fotograferat. Det har blivit en väldigt innehållsrik och samtidigt lättläst bok med massor av inspirerande och vackra foton. Man behöver inte kunna ett dugg om viner för att ha nytta av boken. Den är full av praktiska tips för den som vill bila runt i Frankrike, besöka spännande platser och provsmaka och njuta av goda viner. Tipsen handlar inte bara om vinbesöken. Man får råd om hur man reser med barn, hur man tar sig fram om man inte talar franska och hur man ska planera, packa m.m.

Grattis Helena och Mikael till en trevlig och vacker bok. Jag ser fram mot fler böcker inom samma ämne.

”Upptäcka franska vingårdar” är en trevlig och vacker bok med innehållsrik text av Helena Trotzenfeldt och vackra foton av Mikael Lind. Det charmiga med boken är bl. a. att den innehåller tips och råd både om hur man planerar och genomför en lyckad vinresa med bil och en rad tips om hur man bilar med barn, hur man provar viner utan att kunna så mycket franska m.m. I andra halvan av boken görs en fint avvägd genomgång av ett tiotal kända vindistrikt. Denna genomgång är både inspirerande och innehåller lagom mycket fakta.

Antingen du är en mycket kunnig vinkännare eller bara gillar att dricka gott utan att ha kunskaperna så rekommenderar jag denna bok varmt.

Ingen borde göra en bilresa i Frankrike för att besöka charmiga vingårdar utan att först läsa denna bok av Helena Trotzenfeldt och Mikael Lind. Den är full av goda råd om hur man gör när man besöker vingårdar, den innehåller beskrivningar av de kändaste vindistrikten så att man kan välja vad man bör besöka och den innehåller tips om så mycket annat – hur man bilar med barn, vad man bör ta med sig, hur vi, som inte kan så mycket franska, ska ta oss fram osv.

Välskriven och innehållsrik text av Helena Trotzenfeldt och vackra, inspirerande bilder tagna av Mikael Lind. Jag kan verkligen rekommendera denna bok, antingen som egen njutning eller som lämplig present när man bjuds på en god middag med viner.