Personliga egenskaper om att skapa förtroende och lyssna

Skapa förtroende

En av de allra viktigaste egenskaperna för att du ska lyckas inom städbranschen är att du kan skapa förtroende för dig som person och för de tjänster som du erbjuder. Din kund eller uppdragsgivare som anlitar dig vill ha en person som de litar på både kvalitetsmässigt och säkerhetsmässigt.

Som ansvarig för ett städföretag säljer du tid och varje timme som du eller din personal ägnar åt ett uppdrag kostar något, antingen för din uppdragsgivare eller för dig. Det gäller därför att på kortast möjliga tid skapa goda och förtroendefulla kontakter så att du kan genomföra ditt uppdrag. Här kommer din sociala förmåga att vara viktig. Har du den medfödd så är det bara att gratulera – annars är det en förmåga som mycket väl går att träna upp och förbättra.

Både dina kunder och dina leverantörer kommer att rekommendera dig till andra kunder om de litar på dig och känner förtroende. I dag sprider sig dessutom ryktet snabbt bl.a. genom sociala medier om du sköter dig eller missköter dig.

 

Lyssna och bygg relationer

Lyssna noga på dina kunder och deras önskemål. Jag har varit med om många säljmöten där den som ska sälja en tjänst pratar alldeles för mycket om sig själv och hur förträfflig hans eller hennes tjänst är. Det är viktigt att du lyssnar ordentligt. Ställ kontrollfrågor så att du är säker på att du förstått och ge återkoppling som visar att du har förstått.

Studera även dina kunders kroppsspråk. Menar de vad de säger? Syns det på kundens kroppsställning att de är uttråkade? Syns det på kundens ögon om de är seriöst intresserade eller inte? Detta är inte bara viktigt – det är dessutom rätt roligt att lära sig att läsa en annan människas kroppsspråk på ett effektivt sätt.

Lär dig att nätverka på ett effektivt sätt så att du bygger ett bra kontaktnät med kunniga personer som du litar på och kan återkomma till.

Om du själv ska anlita någon inom ett serviceyrke och du har flera alternativ som erbjuder ungefär samma kvalitet och pris, visst väljer du den som du får en bra relation till och som du känner att du kan lita på. A och O för att lyckas är därför att du lyssnar på dina kunders önskemål och tar hänsyn till dem, att du alltid är ärlig och står för det du lovar.

Hur social ska man vara som ägare och ansvarig för ett städföretag? Intressant fråga. Min uppfattning är att du bör vara vänlig och tillmötesgående men inte prata bort en massa tid. Tänk på att du och dina medarbetare säljer er tid.

Vill du veta mer? Informationen är hämtad från boken ”Starta och driv ditt eget städföretag”. Läs mer om den här.