Att ge ut egna e-böcker är ett av de absolut bästa sätten att visa att du är expert inom ditt område. Den här metoden är ännu ett exempel på marknadsföring som inte bara kan vara gratis – du kan även tjäna på själva marknadsföringsåtgärden. De e-böcker som du ger ut kan vara gratis eller kosta för mottagarna. Här har du några av de fördelar som finns med att använda dig av e-böcker för att skaffa nya kunder.

 

Fördelar

 

 

  • Att läsa e-böcker blir allt vanligare.
  • Det är numera relativt enkelt att skapa en egen e-bok med olika program. Det finns pedagogiska steg-för-steg-instruktioner som du hämtar gratis på nätet
  • Du har inte den typ av omkostnader som du har med en vanlig bok. Den fysiska boken kostar i tryck, emballage, hantering m.m.
  • Genom att du publicerar e-böcker med bra innehåll inom ditt område visar du att du är expert, du är seriös och att man kan vända sig till dig som specialist
  • Genom Internet är dina e-böcker åtkomliga över hela världen och de kan laddas ner om mottagaren har en PC, Mac, IPhone eller vilken sorts läsplatta som helst.
  • När dina e-böcker beställs får du mottagarens e-postadress som du använder för att bygga upp en långsiktig kundrelation
  • När du producerar en e-bok som du tar betalt för så går hela vinsten till dig själv

 

 

Så här kan du distribuera dina e-böcker

 

  • E-böckerna är lätta att distribuera från din egen webbsida eller din egen blogg.
  • De flesta nätbokhandlare säljer böcker i såväl vanligt bokformat som e-boksformat.
  • Biblioteken lånar ut e-böcker gratis.
  • Elib är en nordisk distributör av e-böcker. Om du tecknar ett avtal med Elib så skickar de din e-bok till bibliotek, återförsäljare och nätbokhandlarna. Denna distributionstjänst är gratis för dig.
  • Filehill är en portal som liknar Blocket med den skillnaden att de enbart arbetar med digitala produkter, t.ex. e-böcker. Att starta ett konto där är gratis.
  • Publit kan hjälpa dig med att skapa en e-bok. Eftersom de har avtal med Elib ger det även tillgång till Elibs distributionskanaler. Information om deras tjänster hittar du på deras hemsida.
  • Vill du distribuera dina e-böcker utomlands, så finns nästan oändligt många möjligheter. Du hittar dessa lätt på nätet, t.ex. genom att gå in på free-ebooks.net.

 

 

 

Här kommer några goda råd när du skapar dina e-böcker

 

Skriv alltid bra och intressant innehåll. Tänk på att detta kan vara början till en långsiktig relation med en kund.

 

Passa på att i boken länka till din webbsida, din blogg eller till möjligheter att beställa ditt informationsbrev.

 

Skapa dina e-böcker i sådan form att det inte går att ändra i böckerna. Det ska inte vara möjligt för mottagaren att ta bort ditt namn och kanske ersätta det med sitt eget. Man ska heller inte kunna ta bort de länkar som går till din webbsida eller till din blogg.

 

 

De vanligaste formaten som används i Sverige är:

 

Epub. En e-bok i det formatet går att läsa i så gott som alla läsenheter utom Kindle.

 

Kindle är Amazons eget format. De e-böcker som gjorts för Kindle kan läsas på alla andra plattformar om man använder sig av ett gratisprogram som laddas ner från Amazon.

 

Pdf är enklast att skapa eftersom du bara behöver trycka på en knapp på datorn för att omvandla en word-fil eller liknande till en pdf-fil. Utseendet på e-boken blir dock statiskt i denna form och du har små möjligheter att ge boken en layout som är bättre anpassad till just e-boksformatet.

 

E-boken är lätt att uppdatera. Om du skriver inom ett område där det sker utveckling så kan du lätt förnya innehållet successivt. Du kommer naturligtvis hela tiden lära dig nytt och du kommer förhoppningsvis få värdefulla synpunkter och kommentarer från dina läsare.

 

Om du utvecklar och kompletterar din e-bok successivt så kanske den så småningom blir en fysisk bok som du kan ge ut och sälja för ett betydligt högre pris. Då blir den ett ännu bättre marknadsföringsverktyg.

 

 

Låt bloggare och affiliates marknadsföra dina e-böcker

 

 

Det finns ett svenskt företag, Shoutly, som specialiserar sig på att koppla ihop de som producerar digitala produkter, t.ex. e-böcker, med bloggare och andra som fungerar som ”affiliates”. Affiliates kommenterar dessa produkter och lägger in en köpknapp på sina hemsidor eller bloggar. När besökaren köper, genom att klicka på knappen, så får den som är affiliate en försäljningsprovision.

 

 

Det finns inga fasta kostnader varken för dig som producent eller för den som kommenterar din bok, dvs. den som kallas affiliate. Säljprovisionen för den som marknadsför din e-bok på detta sätt varierar och brukar ligga omkring 50 % av försäljningspriset men kan i vissa fall gå upp till 75 %.

 

Du, som skriver en e-bok, behöver inte lägga ner samma jobb på marknadsföringen. Det gör dina affiliates åt dig. Du behöver inte skaffa alla de nya kunder som den som agerar som en affiliate redan har. Du kan läsa mer om Shoutly på företagets hemsida ”shoutly.com”.