En egen hemsida för ditt städföretag

är en viktig del av marknadsföringen av dina städtjänster. Det gäller att skapa trafik till den och att den ger dig värdefulla marknadskontakter. Det kostar inte särskilt mycket att skapa en bra hemsida och du behöver inte vara dataexpert. Men det kan ta mycket tid att fylla sidan med intressant innehåll och att underhålla den, så använd den tiden på bästa möjliga sätt.

Det är rätt lätt numera att skaffa sig en egen hemsida med alla de användarvänliga program som finns. Se till att din hemsida innehåller värdefull information, att den är sökmotoroptimerad och att du skapar trafik till din hemsida på alla möjliga sätt. Detta är ingen bok om hur du gör hemsidor så jag går här inte in på hur detta går till. Du kan på nätet hitta massor av information om detta. Det finns gurus som på sina hemsidor lär ut grunderna gratis för att du ska bli intresserad och gå vidare och köpa deras kurser eller system. Du kan lära dig väldigt mycket bara genom att plocka upp alla gratistips och naturligtvis ännu mer om du vill betala för ytterligare information.

På hemsidan kan du kontinuerligt berätta för omvärlden om vad du åstadkommit. Det ger personerna i ditt nätverk en chans att följa med i din utveckling. Du kommer att få många hejarop av kompisar, kolleger och andra. Du vet säkert att du kan ladda ner program gratis för att göra en egen hemsida eller en egen blogg, t.ex. WordPress. Det är ett användarvänligt program. Jag har gjort flera av mina hemsidor med hjälp av detta program. Kolla t.ex. http://www.tips-om.se eller http://byggaom.se. Du hittar programmet på www.wordpress.com och där finns instruktioner hur du kommer igång och det finns forum där du kan ställa vilka frågor du vill, hur lite du än kan när du börjar.

Samarbeta med andra hemsideägare som vänder sig till liknande besökare som du gör. Skriv så bra innehåll på din hemsida så att bloggare och andra gärna länkar till din sida. Det ger både besökare och det gör att din sida rankas högre av sökmotorerna.

Berätta om din hemsida när du är ute och talar, på ditt brevpapper, på ditt visitkort, i din broschyr, när du kontaktar en tidning, i dina nyhetsbrev och när du skriver på andras bloggar.

Blogga på egen blogg, skriv och diskutera på andras bloggar och på befintliga diskussionsforum. Berätta om ditt nyhetsbrev som dina besökare kan beställa om de är intresserade.

Svara när du hittar frågor på olika forum eller bloggar. Vet du inte svaret så ta reda på det. Då blir du betraktad som expert (och du blir dessutom så småningom expert genom detta) och du kommer dessutom att få kontakt med likasinnade som du kan byta erfarenheter med.

På hemsidan kan du visa foton som beskriver hur det såg ut innan du gjorde en städinsats och hur det blev när det blev färdigt. Var noga med att be om tillstånd innan du publicerar foton från en bostad eller en kommersiell lokal där du jobbat. Visa tackbrev och tack som du fått via mejl. Visa foton från ombyggnationer eller något bygge där du gjort byggstädningen. Visa de resultat som du åstadkommit och, om det går, även hur arbetet gått till. Samla allt i din dator och lämpliga delar på din hemsida så att du kan visa exempel när du träffar presumtiva kunder. Har du en IPad så blir det ännu enklare och behändigare att på dina kundmöten visa de uppdrag som du har på din hemsida.

Vill du veta mer? Informationen är hämtad från boken ”Starta och driv ditt eget städföretag”. Läs mer om den här.