-några trender inom eventbranschen

 

Det är specialisering som gäller

I många framtidsprognoser och trendspaningar om vilka marknader och branscher som kommer att öka under de närmaste åren framstår hälso- och sjukvård som ett kraftigt ökande område. Detta kommer i sin tur att påverka många som jobbar som professionella festfixare eller jobbar med events, möten och upplevelser så att flera kommer att specialisera sig inom den typen möten. Här fordras speciell kunskap och det sker dessutom hela tiden en utveckling inom området.

Ett annat ”hett” område är miljö, energibesparing och ”green living”. Dessa frågor är i dag inte bara ett önskemål från vissa. Det är krav som du som evenemangsplanerare måste förhålla dig till.

Eventplanerare med ”dubbla kunskaper” kommer att efterfrågas mer och mer. En evenemangsplanerare som utöver sin baskunskap om evenemang även har kunskaper inom ett något specialområde eller har erfarenhet av ekonomi, affärsmässighet, språk, datateknik, sociala medier etc. kommer att vara betydligt mer eftertraktad på jobbmarknaden än en som ”bara” är duktig på att ordna evenemang. Efterfrågan på dina tjänster kommer att variera under olika tidsperioder. Passa på att utnyttja tider, då du har mindre att göra, med att lära dig mer inom angränsande nyttiga områden.

 

Vi får hela tiden nya arbetsverktyg

De arbetsverktyg som du, som eventplanerare, har till ditt förfogande kommer utvecklas även i framtiden.

Det finns programvaror för att skapa flera alternativa evenemangsförslag, kalkylera, göra tidsplaner, uppföljning av kostnader m.m. Det är numera möjligt att man för större projekt skapar en webbplats där de som är engagerade i planeringen av ett evenemang kan gå in med ett password för att där dela information och erfarenheter om ett evenemangsprojekts framskridande med avseende på planering, tidsplaner och kostnader.

Detta i sin tur gör att laptop, Ipad och Iphone är naturliga arbetsredskap för alla som är engagerade i ett evenemangsprojekt. Här delas och lagras information om projektet på ett praktiskt och strukturerat sätt. Ni kan jobba två stycken samtidigt på samma projekt. Du kanske sitter i Sverige och samarbetar med en eventexpert som arbetar från Japan. Ni tittar båda två samtidigt på en gemensam plan över eventlokalen i era datorer och man ser era två digitala pennor på planen när ni tillsammans tar fram ett förslag på layout för eventet.

Möjligheterna att i olika bildprogram illustrera dina dekorförslag inlagda i en befintlig miljö är oändliga. Det är bara vår egen fantasi som sätter gränsen för alla olika sätt som vi idag kan använda den nya teknik som finns och kommer att finnas.

 

Olika former av samarbeten kommer att öka

Uttrycket ”Cash is king” är vanligt inom näringslivet. Det betyder naturligtvis att den som har pengar har också makt. Som en följd av detta uttryck talar man i dag om att ”Collaboration is Queen” dvs. ”samarbete är drottningen”. Fler och fler inser att samarbete ger mer än konkurrens. Tidigare ansåg man att det inte gick att vinna något utan att någon annan samtidigt förlorar på det. Fel! Fel! Fel!

Inom eventmarknaden finns många tillfällen att skapa win/win-situationer. Som eventplanerare kan du samarbeta med andra inom branschen för att utvecklas i ditt jobb, skaffa uppdrag åt varandra, hjälpa varandra när man har för mycket att göra och framför allt ha kul tillsammans. Jag tycker att utvecklingen på nätet är ett utmärkt exempel på detta. Du kanske har en egen hemsida eller egen blogg. Om inte, så antar jag att du varit inne på andras bloggar. För att ha framgång inom bloggvärlden går det inte att se andra bloggare som konkurrenter. De som är generösa med artiklar och inlägg hos andra får respons, artiklar, kommentarer och länkar tillbaka. Samarbeta med andra som har samma intresse. Det kommer du att vinna på.

 

Kraven på flexibilitet ökar

Det finns ett fåtal riktigt stora företag som sysslar med evenemangsplanering i en eller annan form. De har stora resurser i form av finansiell styrka och personalresurser. Att vara stor betyder inte med automatik att man har bättre förutsättningar att lyckas. De små och medelstora företagen kan ofta vara mer flexibla och har därför större möjligheter att tillfredsställa sina kunders mycket speciella krav och önskemål. När de små företagen jobbar ihop med varandra i mer eller mindre löst sammansatta nätverk kan de vid behov även erbjuda en del av det stora företagets fördelar.

Jobba i stället med din tid, energi och kreativitet snarare än en massa pengar för att nå dit du vill. Du kan själv med din egen dator göra proffsiga presentationer av vem du är, vad du gjort och vart du vill komma. Du kan skicka ut mängder av meddelanden med några knapptryckningar på datorn. Dina idéer och dina erfarenheter kan leda dig in på helt nya jobbmöjligheter som du tidigare inte kunnat drömma om. Det jobb som du kommer att syssla med om ett år kanske inte ens finns i dag.

Lycka till!

Är du intresserd av att få flera tips om hur du blir professionell festfixare och kan jobba med events, möten och upplevelser?

Här kan du klicka och läsa mer om boken ”Bli professionell festfixare…”

Eller klicka här och läs om vårt unika steg-för-steg-program ”Lyckas som eventplanerare”

Holger Wästlund