Sköt din marknadsföring genom sociala medier på bara en kvart om dagen

 

Alla talar om nödvändigheten av att synas på och att följa sociala medier. Men risken är att det tar väldigt mycket tid att hänga med i det som skrivs inom just ditt specialområde. Här kommer en kortfattad 5-punktlista på hur jag följer det viktigaste som skrivs inom mitt område på bara en kvart om dagen. Jag skriver och ger ut böcker om olika drömjobb.

Du hittar information om dessa böcker på några av mina andra hemsidor

Gör så här:

1.  Vilket resultat vill du ha av att engagera dig på sociala medier? Vill du

  • Att ditt eget namn eller ditt företags namn ska synas så mycket som möjligt så att du successivt bygger upp ditt eget varumärke?
  • Hitta potentiella kunder som du kan kontakta?
  • Se till att din hemsida hamnar högre hos sökmotorerna?
  • Skapa mer trafik till din hemsida som i sin tur kan leda till försäljning?

 

2. Hur mycket tid vill du ägna åt sociala medier per dag för att nå ditt mål?

Här kommer ett exempel. Din affärsidé kanske innebär att du i första hand tänker inrikta dig på mindre företag där du tror att det finns ett behov av råd och hjälp från någon med din bakgrund. Du vill genom sociala medier hitta sådana som just startat ett nytt företag eller funderar på att starta ett eget företag. Du vill även genom sociala medier skaffa dig en uppfattning om vilka de största problemen är för de personer som startar eget. Som exempel säger vi att du inte vill ägna mer än en kvart om dagen för att följa det som skrivs på sociala medier om att starta eget. Alla punkterna i denna 5-punktlista fungerar på samma sätt, vilket mål du än sätter upp för ditt engagemang på sociala medier.

Jag har satt som mål att ägna maximalt en kvart om dagen.

 

3. Prioritera mellan de sociala medier som är bäst för vad du vill åstadkomma. Välj i första hand mellan:

  • Bloggar
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • YouTube
  • Fotodelningssidor
  • Forum

Om du ska begränsa den tid som du vill ägna åt detta så föreslår jag att du med den affärsidé som vi valt som exempel i fösta hand ägnar dig åt de fem översta i denna lista.

 

4. Det är gratis att registrera ett konto på samtliga dessa.

Det tar lite tid att fylla i profilerna på samtliga sidor. Profilbeskrivningen är viktig om du ska nå ditt mål. Det kan mycket väl hända att någon presumtiv uppdragsgivare går in och läser hur du beskriver dig själv i dina profiler. Glöm därför inte:

  • Bra information om dig själv
  • Ett bra foto av dig själv eller din logga
  • Länk till din egen hemsida om du har en sådan

 

5. Spar din tid! Du har nu fem olika sociala medier som du vill följa.

  • Bloggar
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+

Låt oss säga att du vill följa fem olika Facebook-sidor, lika många Twitter-konton, ett 10-tal intressanta företag och personer på LinkedIn, fem olika sidor på Google+ och några intressanta bloggar.

Det tar mycket tid att klicka sig in på alla dessa. Det finns några olika managementsystem för sociala medier. Jag använder mig av HootSuite – deras gratisalternativ.

På det sättet kan jag från en enda sida följa vad andra skriver i sociala medier inom alla de intresseområden som jag har. Jag har lagt HootSuite som en favorit i min webbläsare. Och därmed är alla förberedelser klara.

 

Resultat:

Nu räcker det med att ägna en kvart om dagen för att hänga med i vad som skrivs om ditt specialintresse. Gå in på din webbläsare, klicka på din favorit ”Hootsuite” och du kommer direkt till samtliga de sociala medier som du önskar följa. Allt från en sida – praktiskt, eller hur?

Du kan använda detta 5-punktsprogram för att nå samtliga de mål som exemplifieras i punkt 1. Att följa de personer som skriver om att starta eget har jag bara tagit som ett exempel för att åskådliggöra punkterna.

 

Är du intresserad av att få flera tips om gratis marknadsföring? Läs mer om gratis marknadsföring här.

Lycka tlll!

Holger Wästlund

Sammanställer och publicerar praktisk information om  olika drömjobb.

 

Här nedanför hittar du utmärkta guider med råd. tips, idéer och strategier om gratis marknadsföring

[embedit snippet=”e-bocker-om-marknadsforing”]