Tidsplanering är viktigt inom städföretag

  • Försök att skaffa dig uppdrag som ligger nära varandra så att restiderna blir så korta som möjligt. Beräkna restiderna mellan olika platser där du och dina medarbetare ska städa. Använd dig av Eniro.se/kartor eller hitta.se för att lägga upp de smartaste resvägarna. Försök dessutom planera så att ni slipper rusningstrafiken.
  • Skaffa dig ett enkelt och lätthanterligt planeringsverktyg. Jobbar du ensam i ditt företag så räcker en översiktlig och tydligt planeringskalender som du kan bläddra i. Så fort ni blir fler så finns mycket att vinna på att planeringen sker på en stor tydlig planeringstavla som alla kan samlas kring eller att alla har digitala kalendrar som du och dina medarbetare har tillgång till i sina IPhones.
  • Skaffa dig hela tiden erfarenhetsvärden som du kan använda i kommande planering: Hur lång tid tar en förstagångsstädning? Hur lång tid tar en återkommande bostadsstädning? Hur lång tid tar det att plocka ihop utrustning och material inför en städning? osv.
  • Lär dig principerna i enkel tidsplanering. Tänk på starttid och tid för färdigställande av varje städaktivitet som du ska planera in. Skriv sökorden ”tidsplaneringsprogram gratis” på Google och du kommer att få över 20 000 träffar. Där finns mycket som är nyttigt att lära.

Håll kontakt med dina kunder! Skicka ett sms dagen innan du eller någon i ditt städföretag ska komma och städa för säkerhets skull. Om du är på ett ställe under förmiddagen en dag för att städa och det är svårt att exakt förutsäga hur lång tid det uppdraget kommer att ta, ring då eller skicka ett sms till den kund du har på eftermiddagen i lagom tid innan du kommer, förslagsvis en timme innan.

Vill du veta mer? Informationen är hämtad från boken ”Starta och driv ditt eget städföretag”. Läs mer om den här.